Choď na obsah Choď na menu

19. 7. 2012

Mandľová madona

mandl..jpgMarina Fiorato

Mandľová madona

Slovart, 2012

Bernardino Luini, obľúbený žiak Leonarda da Vinci, je talentovaný maliar malej viery a nízkej morálky. Svojimi pletkami so ženami a cynizmom zaráža celé okolie. To sa však zmení, keď mu do života vstúpi mladá vdova Simonetta di Saronno. Cnostná a pobožná kráska sa nevie vyrovnať so stratou milovaného Lorenza di Saronno. Postupne zisťuje, že jej vojna nevzala len manžela, no pohltila aj všetky peniaze zámožného rodu. Odhodlaná zachrániť rodinné sídlo sa stáva modelom pre Bernardinovu madonu, ktorú maľuje v kostole Santa Maria dei Miracoli. Medzi Bernardinom a Simonettou to od začiatku iskrí a ich nevraživosť sa postupne mení na lásku.

Po famóznom Sklárovi z Murana prichádza Marina Fiorato s ďalším príbehom. Tentoraz z čias renesančného Talianska prvej polovice 16. storočia, kde na pozadí vojenských a inkvizičných hrôz vykvitne láska.

LÁSKA – nežná, podmanivá, vášnivá, no i láska priateľská, ktorá vo svojej najčistejšej podobe otvára srdcia ľudí a odhaľuje priateľstvo medzi kresťanmi a židmi, ktorí ešte aj v dobe novoveku spoznali na vlastnej koži hlbokú nenávisť a brutalitu oných čias.

Zručne napísaný román o umení (čitateľ vyslovene „vidí“ nádherné fresky namaľované najväčším maliarom renesančného Lombardska Bernardinom Luinim, porovnateľného iba ak s jeho učiteľom da Vincim), strate a znovuobjavení samého seba, prináša však v prvom rade príbeh lásky štyroch hlavných hrdinov: Simonetty, Selvaggia, Amarii a Bernardina. Ich radosti a žiale, pády i vzlety, môžeme sledovať v tomto čarovnom príbehu. V príbehu sčasti vernom skutočnosti a sčasti nie, ktorého kostrou je legenda o láske krásnej vdovy a maliara. Z lásky k nemu vraj vytvorila amaretto, ktorého sladko-horká chuť odráža to, cítila...

Na záver napíšem, že knihu určite odporúčam všetkým dámam, ktoré majú rady romantické príbehy a ktoré rady snívajú. Vychutnajte si ju.

E. A. Šranková